به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم برای پاسداشت از این میراث گرانبها، رسمیت بخشیدن آن در تقویم رسمی کشور است، به طوری که روز ۱۰ اردیبهشت ماه همزمان با سال روز خروج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس به نام "روز ملی خلیج فارس" نامگذاری شده است.
تردد سالانه بیش از ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیما از مسیر تنگه هرمز
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد سالانه بیش از ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیمای تجاری، نفتی و گازی از مسیر تنگه هرمز به عنوان یکی از تنگههای راهبردی جهان، بیان کرد: انتقال و جابجایی بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت خام از این منطقه، وجود بیش از ۸۰۰ سکوی اکتشاف و استخراج نفت و گاز، وجود هزاران شناور نظامی و سنتی، وجود پهنه وسیعی از سواحل و زیستگاههای ارزشمند، تنوع گونهای گیاهی و جانوری و آبزیان، این منطقه را به یکی از حساس ترین و مهم ترین اکوسیستمهای دریایی جهان تبدیل کرده است.
پسنده افزود: در سال ۲۰۰۸، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به عنوان یک آژانس تخصصی در امور دریانوردی و کشتیرانی بین المللی با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه ویژه دریایی معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه کشتیها همواره در فعالیت و عملیاتهای عادی خود مجموعهای از مواد زائد شامل نفت، مواد شیمیایی، فاضلاب، زباله و انواعی از گازهای آلاینده هوا را تولید میکنند که میتواند در صورت ریخته شدن در دریا یا انتشار در هوا باعث آلودگی و تخریب محیط زیست شود، گفت: علاوه بر این سوانح دریایی رخ داده در برخی کشتیها یا سکوها و... از دیگر پتانسیلهای آلودگی دریایی محسوب میشوند، به طوری که میتواند مقادیر قابل توجهی مواد آلاینده به ویژه نفت به دریا وارد شده و منجر به تخریب اکوسیستمهای حساس زیستی و غیر زیستی دریای خلیج فارس شود.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله سریع و فوری (در صورت ایجاد آلودگی ) برای پاکسازی مواد آلاینده از سطح دریا بسیار حیاتی و مهم دانست و اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده سازمان بین المللی دریانوردی، متولی حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از طریق پیشگیری و مقابله با آلودگیهای دریایی ناشی از کشتیها و سکوهای ثابت و متحرک در دریا است.
پسنده ادامه داد: این سازمان بر اساس تکالیف محوله در قوانین و مقررات بین المللی از جمله اسناد و کنوانسیونهای دریایی که دولت ج.ا.ایران به آن ملحق شده است و همچنین بر اساس قوانین ملی موجود به ویژه قانون حفاظت از دریاها و رودخانههای قابل کشتیرانی و سامانه ملی همکاری و مقابله با آلودگیهای دریایی، همواره در جهت حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند تلاش میکند.
اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی
وی در ادامه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای اخیر در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی را تشریح و اعلام کرد: بستر سازی مناسب و پیگیری تصویب قوانین و مقررات ملی و آیین نامههای مربوطه در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی با الهام گیری از قوانین بین المللی مرتبط و ایجاد مراکز اصلی و فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و سرمایه گذاری در بنادر شمال و جنوب کشور در جهت آمادگی لحظهای و اقدام فوری در سوانح دریایی به ویژه در سوانح منجر به آلودگی دریا به مواد نفتی و غیر نفتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از مهم ترین اقدامات صورت گرفته است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تجهیز بنادر شمال و جنوب کشور به تجهیزات مدرن مقابله با آلودگی (بوم و اسکیمر ) به ارزش ۶ میلیون یورو، هدایت و کنترل فعالیتهای مربوط به مراکز مقابله با آلودگی دریایی در عملیاتهای پاکسازی آلودگی در سطوح منطقهای و ساماندهی و ایجاد هماهنگی لازم با مراجع بین المللی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است.
پیشگیری و حفاظت از محیط زیست دریایی
پسنده با اشاره به توانمند سازی از طریق آموزش نیروی انسانی جهت مشارکت در عملیاتهای اضطرار دریایی و انجام عملیاتهای پاکسازی، عنوان کرد: تجهیز بنادر کشور به ۷ فروند بارج تخصصی و یک فروند شناور تخصصی مقابله با آلودگی جهت فعالیت در حوزه خلیج فارس و ایجاد بستر مناسب و حمایت از سرمایه گذاران از طریق انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به منظور ارائه تسهیلات دریافت مواد زائد شناورها در بنادر کشور از اقداماتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: انجام همکاریها، مشارکت و حضور فعال از طریق اعلام مواضع ایران و ارائه اسناد مرتبط در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی در کمیتههای تخصصی سازمان بین المللی دریانوردی و دبیرخانه دو کنوانسیون مهم زیست محیطی منطقه و همچنین انجام مداوم پایشهای هوایی از آبهای ایران در شمال و جنوب کشور با رویکرد پیشگیری و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر فعالیتهایی است که در راستای تحقق آن اقدام شده است.
اقدامات سال ۹۹
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در سال ۹۹ در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۲۵۱ مورد بازرسی زیست محیطی از کشتیهای ورودی به بنادر کشور صورت گرفته است و در این مدت، نزدیک به ۵۷۳۸ مترمکعب آب خن، ۳۱۵۶ مترمکعب روغن سوخته و اسلاج، ۴۲۴۷ مورد زباله و ۲۸۷ مترمکعب فاضلاب از کشتیها، تسهیلات دریافت زائدات موجود در بنادر کشور تحویل داده شده است.
پسنده ادامه داد: در بخش مقابله با آلودگی، ادارات کل بنادر و دریانوردی کشور در سال گذشته به صورت عملیاتی به کنترل و مقابله با ۶۵ مورد آلودگی دریایی در مقیاس های مختلف پرداختند و از این تعداد، ۴ مورد در بنادر شمالی و ۶۱ مورد در بنادر جنوبی کشور اتفاق افتاد و اغلب به صورت آلودگی نفتی و مواد نفتی گزارش شده بود، همچنین دلایل بروز این آلودگیها را میتوان سوانح دریایی، ریزش نفت، تخلیه غیرقانونی، نشت نفت از خطوط لوله و آتش سوزی روی کشتیها عنوان کرد.